علی محمد حسام فر Ali Mohammad Hesamfar

وبسایت شخصی علی محمد حسام فر

فرهنگ مردم، برنامه ی اِنجَوی شیرازی در رادیو

آبان ۵, ۱۳۹۴, توسط hesamfar, دسته بندی اخبار, صوتی

در سال ۱۳۴۰، از بسیاری از تلاشگران ضد استبداد دهه بیست و سی که پس از تحمل محکومیت ها دوران سرخوردگی و افسردگی خود را می گذراندند، برای همکاری دعوت شد. بسیاری این دعوت را پذیرفتند… .

 

کمی بعد اداره انتشارات، یعنی همان رادیو ایران، از وزارت اطلاعات آن روز جدا شد و با سازمان تلویزیون ملی ایران پیوست و سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران را تشکیل دادند.

استاد انجوی شیرازی هم به عنوان سردبیر (سپس بزرگ دبیر) گروه تحقیقات ایران زمین سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران، دعوت به همکاری شد.

انجوی به این شرط که بتواند با استفاده از امکانات رادیو و تلوزیون، تحقیقاتی را در زمینه فرهنگ مردم و فولکلور ایران آغار کند، همکاری با رادیو و تلوزیون را پذیرفت. شرط انجوی پذیرفته شد و سید با همان نام مستعار نجوا کار خود را آغاز کرد. برنامه ای با نام ” فرهنگ مردم” به سلیقه و ابتکار او طراحی و  سه شنبه ها ساعت بیست و یک پخش می شد.

این برنامه خیلی زود مورد استقبال مردم و به ویژه شنوندگان شهرستانی و روستایی قرار گرفت،استاد در آغاز با ” دوستان سلام!” برنامه را آغاز می کرد و از همه علاقه مندان به فرهنگ مردم می خواست که آداب و رسوم، قصه های محلی، متل ها و بسیاری مناسبت های بومی را برای آن برنامه بفرستند.

او در سخن آغازین برنامه، که به شکل سرمقاله روزنامه ها نوشته و خوانده می شد، (که شاید نتیجه تجربه مطبوعاتی او بود) سعی می کرد الگو و روش تحقیق جمع آوری فرهنگ مردم در اختیار شنوندگان قرار دهد. به همین منظور جزوه  ای به عنوان روش گرد آوری فرهنگ مردم همراه با الفبای آوانگاری و توضیحات مفید دیگر به زبان ساده تهیه و چاپ کرده بود که برای شنوندگان علا قه مند ارسال می کرد.

اگر مطلب دریافتی از شنوندگان اشکالی داشت، عین مطلب را با سوالاتی که رافع آن اشکال باشد، برای شنونده پس می فرستاد تا بعد از رفع اشکال دوباره ارسال شود.
اگر هیچ پاسخی نبود، حداقل یک کارت پستال فرستاده می شد که: ” نامه شما رسید.” روی کارت پستال عکس استودیوی بزرگ رادیو چاپ شده بود…

عبدالرشیدی، علی اکبر(۱۳۸۵) گفتنی ها، تهران: اطلاعات، صص ۳۶۰-۳۵۹.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

One Comment

خب ، نظر شما چیه؟